Starlight Records och marknadsföring

Marketing word cloud conceptSom nämnt i tidigare artiklar kring Starlight Records ligger det mycket fokus på att nå ut till så många som möjligt på ett så smart sätt som möjligt. Hur marknadsföringen ser ut är därför av allra största vikt och en fungerande marknadsföringsavdelning som andas fantasi, kreativitet och professionalitet är det som lägger ramen för hela företagets överlevnad.

Starlight Records marknadsföring av bolaget

Det finns olika skikt av marknadsföringen på Starlight Records och avdelningen som har yttersta ansvaret arbetar därefter. Först och främst måste bolaget i sig marknadsföra sig då det inte är ett såpass stort bolag som styrelsen önskar än (men är på god väg). Detta görs på olika sätt, bland annat genom de sätt som tidigare artiklar har förklarat. Samarbete på olika vis och med olika branschkunniga är ett av de mest effektiva sätten att få rekommendationer och marknadsföring.

Marknadsföring av kommande releaser och samarbeten

Att marknadsföra skivbolaget är självklart viktigt men det absolut främsta är att de som är signade hos Starlight Records får ut sitt namn till en publik. Det finns många kreativa sätt som marknadsföringsansvariga arbetar med detta och en del av dem är självklart ingenting som diskuteras i det offentliga rummet då det skulle vara en stor nackdel för företaget. Det som görs som kan nämnas är att det sker många överenskommelser att använda musik från Starlight Records signerade band och artister i bland annat kommande tv-serier och i reklam för att det ska nå en stor publik. Utöver detta nischas marknadsföringen in på de arenor och de platser både digitalt och i fysisk form där den publik musiken främst är riktad mot befinner sig.

Handlar det om dansmusik görs det upp dealar med klubbar om att spela en låt från en ny artist mot någon form av utbyte och handlar det om exempelvis rockmusik kan samma typ av deal ske med en pub med rocktema eller liknande. Allt för att synas och höras vilket är A och O i dagens samhälle.

ADD YOUR COMMENT