Att nå ut till en bred marknad

8515956Precis som i tidigare artiklar benämns även här vikten av att nå ut till en bred marknad för att kunna etablera sig nationellt och i framtiden även internationellt. Starlight Records har ett unikt sätt att göra detta på. Genom att nå ut till och inspirera nya och icke-etablerade band kommer namnet ut till många. Samarbeten sker bland annat genom studieförbund som tillhandahåller utbildningar i musik och replokaler.

Exempelvis har Starlight Records i samarbete med ett studieförbund och ett av deras repande band gett ut en reklamjingel för Verisure hemlarm som gjorde att bandet fick ut sin musik till en bred publik utan att ens blivit signade. Den processen gick till så att bandet fick komma på studiebesök hos Starlight Records och testa att skriva en kort melodi, spela in i samarbetsstudion och sedan släppa en digital jingel. Denna hittades då av alarmföretaget som köpte melodin till reklamfilmen.

Ett annat exempel på att nå ut till flera är att ta emot praktikanter som inte är vana vid och har kunskap om skivbolag eller musikbranschen och således väcka intresse även där. Detta marknadsför inte bara Starlight Records utan även de signade artisterna och banden som kanske hittar nya fans.

Alla som spelar i band har någon gång startat i en källare eller liknande, letat efter spelningar, spelat in dåliga demos med en billig inspelningsmaskin och suckat över att ingenting låter som det borde. Att det då finns ett skivbolag som är villigt att satsa på band som enligt deras tycke och smak anses ha potential är guld värt för de som blir utvalda och får den möjligheten. Att spela in i en studio är få förunnat jämfört med de som faktiskt vill och drömmer om att göra det och med Starlight Records finns alltid den möjligheten på grund av samarbetsstudiorna som finns.

ADD YOUR COMMENT